onsdag 27 mars 2013

Ombyte förnöjer!

"Nu tar vi tag i det här," sa min väninna H häromdagen! Hon menade omklädsel av soffa och stolar med den tygrulle som nästan stått ett år i hörnet! "Jag kommer över till dig om en halvtimme och så hjälper jag dig! Det blir min födelsedagspresent till dig i förskott!" Utanför dörren stod hon sedan klädd i snickarbyxor med skruvmejsel och hovtång och så satte hon fart! Först skulle det gamla tyget tas bort och det var inte så lätt eftersom det delvis var klistrat! Sedan skulle de gamla häftklamrarna ryckas ur så att vi kunde få fram en provbit att klippa efter! Nu hade en annan väninna dykt upp och henne satte hon vid strykbrädan för att stryka undertyget!  Jag fick också göra lite!! när jag inte dokumenterade det hela med kameran. Vad roligt vi hade och vilken glädje att få hjälp för en som behöver få ändan ur vagnen ibland!  Det klipptes och mättes och häftades med den nyinköpta häftpistolen och när stolarna var klara sa min kära väninna." Nej, nu tar jag hem sofflocket och syr tyget så att det blir snyggt och mönsteranpassat!"





Före.....
Och idag ringde hon igen! "Nu är det färdigt så jag kommer över!" Och här nedan ser ni resultatet. En kudde blev det också och en liten löpare! Vilken present och vilken vän!

Efter!

4 kommentarer:

  1. Vad fint. Och vilka snälla kreativa kompisar.

    SvaraRadera
  2. Margreta Lindkvist30 mars 2013 kl. 03:45

    Verkligen fint, påminner lite om ett tyg med citroner bland bladen, gamla minnen...tyget finns på borden på Blå Porten, gammalt kärt ställe...lämpligt efter rundan på Djurgården och Liljevalchs!
    //Maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag känner mig så glad när jag nu sitter i min soffa! Blå Porten tillhör också ett av mina favoriter! Förhoppningsvis kan man snart sitta ute i trädgården!

      Radera