söndag 24 mars 2013

Lisa för själen...







Jag tycker om att åka bil! Lite längre förstås än de små vardagliga turerna. När man åker tillsammans med någon får man tid att prata i lugn och ro utan att bli störd, (några av mina bästa samtal med min Christer har jag haft i bilen), och den förbiilande omgivningen ger luft åt tankarna. I går tog vi en tur till Sigtuna. Alldeles lagom långt från Enskede och det var en lisa att komma ut från stan till öppna fält och ängar. Solen och barfläckarna vittnar om att våren är ankommande med stormsteg och vid den vackra Håtuna kyrka spirade snödropparna. Att promenera i Sigtuna, denna urgamla lilla stad, (huvudstad på 1000-talet!)  är som att befinna sig i Elsa Beskows sagovärld. När som helst kan man förvänta sig möta de små tanterna eller farbror Blå, och på "hans" lilla restaurang åt vi den godaste stekta strömming jag ätit på länge. (jag har inte receptet exakt men ni får en hint nedan!) En egen bokhandel har staden också och en liten biograf.
Nere vid stranden kacklade massor av änder och på isen åkte "skrinnarna" på uppplogad bana. Vi satt i solen och åt den sista Semlan för året, i morgon gäller våfflor!

1 kommentar:

  1. Härligt det låter. Jag tar med mig lite värme. Landar ti natt. Varma hälsningar tant gredelin.

    SvaraRadera