onsdag 28 november 2012

"My favourite things..."




Nu är julrosornas tid. Ni vet dessa underbara blommor som man kan plantera ut i rabatten och som kommer tillbaka år från år!  Än har de inte blommat i min rabatt,  men jag minns förra året hur de tittade fram genom snön med sina stora, vackra, vita blommor. Jag köpte en ny häromdagen som jag tänkte skulle få stå inne på bordet. Men redan dagen efter slokade den så det blev trädgårdsbordet i stället och där i kylan och regnet levde den upp igen. Så nu får vi titta ut genom balkongdörren för att njuta av prakten.  Vi behöver något vackert att titta på just nu känner jag. Tänker på sången ur filmen "Sound of music", "My favourite things", där Julie Andrews sjunger om sina favoritsaker, som hon tänker på när livet känns trist, och det är nog ingen dum idé ibland! Jag tittar på saker som jag fått av mina barnbarn och då blir jag varm i hjärtat och ofta också på den lilla "gladgubben" i trä, som jag ärvde av min mamma. Den stod alltid placerad på ett ställe där hon lätt kunde se honom och under hans fötter står det "Ingrids (Dollans) glädje"!  Nu står den på min bokhylla vid min säng och gör mig glad med sin uppnäsa och sitt godmodiga leende!

2 kommentarer:

  1. Vad fint du skriver Margareta, jag blir alldeles rörd. Har dessutom aldrig sett någon med så fina julrosor som du, år efter år! :) Kram på dig.

    SvaraRadera