söndag 4 november 2012

Från böna till böna!



För så där en 10-15 år sedan var jag ute på Bergianska Trädgården och vandrade omkring i det dåvarande växthuset. Ett charmigt växthus med glasfönster omramat av träbågar i lite engelsk, romantisk stil! (det finns fortfarande kvar, nu som café bl.a) Jag gillar verkligen växthus, med dess varma lite fuktiga luft och alla växter som frodas runt omkring. Jag stannade framför en fantastisk kaffebuske och kom då i samspråk med en man som senare visade sig vara trädgårdsmästaren där. Vi pratade en stund och plötsligt tar han upp tre små bruna bönor och säger till mig att ta hem dem, plantera dem, så kanske jag också får en kaffebuske! Jag gjorde så, och efter ett tag tittade 3 små rangliga stjälkar upp ur jorden....för varje år växte de till sig, krukorna blev större och större och nu har jag en fantastisk kaffebuske i mitt rum! På sensommaren blommar den, inte så mycket, men små vita stjärnor pryder en del grenar och senare kommer de små bruna bönorna! Jag vårdar den kärleksfullt! Varje dag sprutar jag vatten på den och ser till att jorden alltid är fuktig. När jag är bortrest anlitar jag speciella kaffevakter! och när jag passerar den pratar jag lite med den och pussar några blad! Vad lycklig jag blev när jag häromdagen plötsligt såg något titta fram ur jorden! En liten kaffebaby! Återväxten är säkrad förhoppningsvis!

2 kommentarer:

  1. Åh nej inte en till som ska som ta upp hela vardagsrummet... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha Ha...men det tar så långt tid och kanske kan den få ett hem hos er sedan!! Puss

      Radera