måndag 5 november 2012

Feelgood!

Feelgood har blivit ett uttryck som kan stå för det mesta...att sköta om sin kropp, att sköta om sin själ, kort sagt att se till så att man mår så bra som möjligt. Det behöver inte bara vara rent egoistiskt, utan kan också betyda att om jag gör något gott för någon annan så mår jag nästan alltid per automatik lite bättre.
Tänk på alla de där små vänliga saker vi kan göra för varandra! Hålla upp dörrar t.ex och inte bara slänga igen efter oss. Eller resa sig när det kommer in någon äldre eller gravid kvinna på tunnelbanan.  När jag var liten fick jag lära mig att sådant var självklart att göra...Jag ska inte säga att det inte händer numera. Det gör det ibland och då blir man så glad! Eller att möta någons ögon och kanske le lite! Och så glad man blir om någon säger att man har fina skor eller var har du köpt den där jackan? Den klär dig så bra! Jag tror vi verkligen SER varandra för lite och är dåliga på att både berömma och bekräfta. Så enkelt det är att kritisera när det är något vi tycker är fel men om något är bra är vi ofta tysta. Minns ni den där tunnelbanevakten de skrev om för ett tag sedan? Plötsligt var han försvunnen från spärren och efter några dagar fick SL in en massa förfrågningar om vad som hänt honom. Det visade sig att han var alltid så trevlig!  Folk saknade honom för han hade alltid något vänligt att säga förutom God Morgon! Så förutom en God Morgon önskar jag er en feelgood-dag!

2 kommentarer:

  1. Så sant Margareta! Ofta behövs så lite för att vända en negativ stämning, att inte låta sig dras med och smittas om någon är ovänlig utan i stället, se folk i ögonen och le. Det fungerar oftast till min stora glädje. Jag tror just det där att vi verkligen ser varandra är så viktigt. Det gillar jag i Frankrike - att man alltid hälsar när man kommer in i en affär och när man sedan går!

    SvaraRadera
  2. Ja det gillar jag också! Väldigt trevligt, men fransmännen är i gemen mycket artiga! Bonjour messieursdames!

    SvaraRadera