torsdag 1 november 2012

Du källsorterar väl?!


Vårt kök är numera en liten sopstation! I ett hörn står pappkassar som vi fyller med tidningar och en korg för glasflaskor samt returflaskor. Under diskbänken har vi två plasthinkar för plast och metall samt förstås också den vanliga soppåsen, Om allt ska stämma ska den mest innehålla matrester och kuvert med fönsterspegel. Större emballage och kartonger typ mjölk brukar jag lägga i metallhinken som oftast inte blir så full. Vi blir bättre och bättre på detta! Numera har jag svårt att komma hem till folk som inte har denna förträffliga uppdelning! Frestelsen är stor att lägga ner skräpet i kappfickan och ta hem för sortering! Jag skämtar lite förstås! Med regelbundenhet forslar vi sedan allt detta med bil (!!) till sopsorteringen och där ser det alltsomoftast förskräckligt ut. Överfulla containrar som gör att folk placerar diverse kassar runtom eller annat som man är osäker på var man ska lägga. Det är skrämmande att se hur mycket vi samlar på oss fast vi bara är två personer....och så otroligt mycket som är onödigt och tär på våra naturresurser.  Tänker t.ex på alla mjölkkartonger. Minns när jag var liten hur vi gick och handlade i mjölkaffären och tanten hällde upp mjölk i vår medhavda mjölkkanna. eller när man köpte mjölk i flaska som man sedan lämnade tillbaka när man köpte en ny. Ja, men så där kan vi ju inte hålla på i dagens läge säger ni kanske. Nej så är det ju förstås. Mjölktanten har vi inte längre råd med så hon får nu stå på hyllan i sin praktiska förpackning och jag börjar bli gammal märker jag!!

4 kommentarer:

  1. I min förening förenklas livet för mig som inte har bil av att vi har tre olika soprum, ett för papper, ett för glas och metall, ett för grovsopor. Ändå är folk så sjukt lata att de slänger papper och flaskor i grovsoprummet för att de inte orkar gå några steg till. Det värsta är alla fullt användbara saker de vårdslöst och utan eftertanke slänger i grovsoprummet i stället för att skänka bort! Då blir jag arg.

    SvaraRadera
  2. Arg med rätta! Det finns så många ställen där du kan lämna in saker och ting och som då kan komma till nytta igen. Såg också på TV att det har blivit trendigt nu att både köpa och sälja begagnade kläder och prylar. Blocket är en veritabel guldgruva, men också många hjälporganisationer tar emot det du inte vill ha.

    SvaraRadera
  3. kanske skulle börja källsortera jag med.... Just nu är det bara glas och metall som går iväg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen dum idé! Jag tänkte på det när jag var hos er. Det blir ju lite extra jobb, men alla bäckar små...

      Radera