söndag 4 november 2012

Ljus i mörkret

Nu brinner ljus på många kyrkogårdar runt om i vårt land. Alla själars dag, som denna söndag kallas, hänger ihop med allhelgonadagen och är en dag då vi minns våra döda. Seden att tända ljus kommer från sydeuropa och det var invandrande italienare som förde med sig denna tradition till oss på 40-talet.
Nu sjungs också många Requiem (dödsmässor) i kyrkorna, och några av de vackraste är i mitt tycke, förutom Mozarts förstås, Brahms och Faures. Jag bor ju nära Skogskyrkogården och det är så vackert att vandra runt där i skymningen och se alla ljusen lysa. Fast det är fullt av människor, som skymtar i skuggorna, är det förvånandsvärt tyst. Vi förenas i något som vi alla delar, livets förgänglighet.



 Hemma tänder jag ett ljus vid korten av mina kära som lämnat oss och nu i eftermiddag sjunger jag med min kör i Årsta Kyrka i en ljusmässa. Välkommen att lyssna om du har möjlighet. Det börjar kl 18
Min mamma  och pappa

1 kommentar: