lördag 27 oktober 2012

Vikten av vattenhål!

På varje plats jag reser till och kanske stannar längre än några dagar, letar jag efter ställen att återkomma till där det känns trivsamt och varmt. I Tromsö har jag funnit Biblioteket och Ölhallen! Biblioteket är en byggnad med spännande arkitektur, som invigdes 2005,  med enorma fönster som vetter ut mot staden och fjällen. Fyra våningar hög och på högsta våningen finns läsfåtöljer med små bord fastsatta i armstöden med plats för skrivbok eller kaffe.  Utsikten är formidabel! Atmosfären med alla böcker och den speciella tystnaden som råder här  lugnar och inspirerar mig. Jag fyller på! Fyller på , fast på ett annat sätt, gör jag också på Ölhallen! Här tillverkar man sitt eget öl, Mack, och denna publiknande oas har anor från 1920-talet. Då var det fiskare och äventyrare från Arktis som tog sig ett glas här och berättade sina mer eller mindre sanna  historier! Kvinnor var absolut förbjudna och det var inte förrän i början av 70-talet de tilläts komma in! (det lär ha funnits ett visst motstånd fortfarande...) Hit går vi varje gång vi är här och ofta är Elsa Dolly med! Chips och isvatten till henne, öl för Christer och vin för mig. (Jag gillar inte öl) och nu vintertid brinner brasan och isbjörnen grinar som vanligt mot oss!





Vår svenske trubadur Cornelis kom ofta hit när han var här och han som vi uppskattade mycket detta vattenhål! Dock är det inget ställe för nattsuddare! kl 18 stänger det och även på söndagen är det stängt som det mesta här i Tromsö. Men Biblioteket har öppet!

1 kommentar:

  1. det är verkligen mysiga platser! Roligast såklart när ni är med!!! PUss

    SvaraRadera