söndag 28 oktober 2012

"Tänk på vilodagen..."

"Tänk på vilodagen, så att du helgar den", många minns säkert detta uttryck som åtmnstone jag fick lära mig när jag var liten. Då var allt stängt på söndagarna, ja, jag tror t.o.m halva lördagen var stängd. Mamma fick planera inför helgen med mat och annat som skulle kunna behövas. På lördagskvällen ringde kyrkklockorna  sin helgmålsringning och detta innebar att nu började helgen. Fortfarande hör jag ibland på helgmålsringningen på TV, tycker om tanken som ligger bakom, att nu kommer en dag då vi ska ha möjlighet att umgås med varandra och med oss själva. Vila helt enkelt! I Norge är allt som sagt stängt på söndagarna,  och det tycker jag är sympatiskt! Man tvingas på något sätt göra andra saker än att springa i affärer och shoppa. Klart jag förstår att många familjer tycker det kan vara bra att hinna handla, men håll med om att det ligger något gott i tanken att ha en vilodag! Hoppas ni får en skön sådan! Gå gärna in här och se och lyssna! helgmålsringning

1 kommentar:

  1. Kan också tycka att det finns ett visst värde i att ha en vilodag, men ibland är det såklart jobbigt att man inte har något att göra på söndagar...

    SvaraRadera