fredag 15 februari 2013

Boken som en varm filt!

Det finns böcker som man bara kryper in i. Jag kallar dem feel-goodböcker, precis som jag har feel-goodfilmer som jag kan se om och om igen! Kanske jag inte läser om böckerna men de lämnar alltid efter sig en...ja, precis! må bra känsla!  Det finns en författare som defenitivt  får mig att bli varm i hjärtat, förhoppningsfull om människosläktet och dess förmåga till godhet och som samtidigt får mig att längta till Irlands små byar och städer! Maeve Binchy heter hon, född 1940 på Irland och tyärr, upptäckte jag nu,  död 2012. I hennes böcker möts det gamla och nya Irland, fattigdom och välfärd, landsbygd och städer där människor möts och lever tillsammans och grundtonen är att tillsammans kan vi hjälpas åt och utveckla både oss själva och varandra. Alla romaner är fristående men rätt som det är träffar man på någon gammal bekant som varit huvudperson i en tidigare bok, så allt blir som en jätteväv  av olika människoöden. Den som kom att bli hennes sista bok läste jag ut i natt!! "Allt för Frankie" heter den och den bär som alla tidigare böcker på denna klokskap och medmänsklighet som jag tycker är Binchys signum. Flera av hennes böcker har filmats bl.a "Tara Road" men en av hennes bästa är i mitt tycke "Nora O´Donoghues dröm" en fånig titel på en mycket bra bok, "Evening class" heter den på engelska, och det beskriver mycket bättre vad boken handlar om. En kvällskurs i italienska och hur den kommer att påverka alla deltagare! Minns ni den danska filmen (också i min måbrahylla!)


"Italienska för nybörjare" så har ni lite av scenariot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar