måndag 31 december 2012

Släkten följa släktens gång....


GOTT NYTT ÅR!

Sista dagen på år 2012...vi far upp till kyrkogården, jag, Elsa Dolly och Agnes. Gravarna är rejält snötäckta, ljuslyktorna syns inte men vi gräver fram dem och Elsa Dolly hjälper till! Sedan gör vi fint runt om och tänder ljusen. Det är så vackert trots att det ligger mycket tallris överallt och ser skräpigt ut nu när snön slaskar bort. Men lite solljus tittar fram mellan molnen och luften känns frisk. Vad skönt det är att vara ute...känner det verkligen efter dagar av innesittande. Blir alltid så tankfull denna dag. Är ingen vän av stora Nyårsfester med stoj och glam, utan föredrar ett mera stillsamt firande där man reflekterar över året som gått, vad det medfört och vad man bär med sig in i det nya året. Några nyårslöften avger jag inte längre! men givetvis önskningar om frid och fred och hälsa till alla mina nära och kära. Sedan vid tolvslaget brukar vi lyssna på radion och när klockorna från Sveriges alla kyrkor ringer in det nya året då känns det verkligen som ett nytt år börjar.  I dag ska jag också sjunga på Nyårsbönen i Markuskyrkan, den vackra kyrkan bland björkarna i Björkhagen. Sedan blir det fin samvaro med några vänner med lax och champagne. Kära du, som nu läser min blogg, jag önskar dig och de dina ett riktigt Gott Nytt Givande År 2013!

1 kommentar:

  1. Åh vad mysigt Maggan! Jag firar nyår ensam, barnen är på vift på olika håll, Linda i New York bla. Jag äter lite sen middag i mitt vackra kök, vedspisen tänd, hundarna kring fötterna, gravad lax, lite varmrökt dito, vitt vin och ljus tända! Jag har nyss pratat med min mamma en timme i telefonen hon är hyfsat pigg, pappa håller ställningarna, lagar mat, kör bil, grejar i trädgården, de bor ju kvar i huset Stureby. Mycket skratt och lite gnäll haha. Nyårsafton 2010 jobbade jag på SöS till omkring 10, i bilen på väg hem hit till Härnevi lyssnade jag dels till en underbar historia, en präst som kåserade om ett nyår då han absolut ville höra klockringningen i den domkyrka som låg närmast den fest de var på, kvinnan och mannen bröt upp och åkte till kyrkan vars klockringning var ur funktion. Spänd stämning i bilen på väg hem.. men sedan bröt klockringningen ut i min bilradio och det var så vackert! Jag har gjort det till tradition nu, så i 10 min i 12 då är jag klistrad vid radion! Kram på er hela familjen!

    SvaraRadera