torsdag 13 december 2012

Lusse lelle...



Mitt minne av Lucia är från Ringvägen. Där stod vi tätt sammanpackade med många andra på trottoaren bakom utplacerade poliser (antar jag) för att invänta kortegen med Stockholms Lucia. Först kom tärnvagnen där de pälsklädda tärnorna vinkade och sedan kom äntligen Lucia, sittande på en tron med sin krona och pälskappa. Det var något magiskt över detta. Tänk att få sitta där med ljuskronan och vinka till alla, så imponerande  på den lilla flicka som var jag. Det var säkert mycket annat kring denna kortege men det är detta jag minns. Det var tidningen Stockholms Dagblad som arrangerade den första Luciatävlingen 1927 och därmed den första Luciakortegen och sedan tog andra tidningar vid. Det var förstås en stor ära för en flicka att utses till Luciakandidat, säkert många tonårsflickors dröm. Själv fick jag "bara" vara Lucia hemma! Numera får alla vara Lucia åtminstone på dagis! Här några Luciatåg att glädjas åt! Ute och inne!  Glad Lucia alla!

1 kommentar: