söndag 2 december 2012

Första Advent

Advent mitt första ljus jag tänt en klarögd liten låga
så ensam mot de tusen ljus på vinterhimlen tåga.
Altaret är nu fristående vilket medför att prästen
hela tiden står vänd mot församlingen

Det är svårt att ge en rättvisande bild åt taket men
det är vackert ljusblått, vilket var originalfärgen

Helt plötsligt är jag ensam! Christer är bortrest och Agnes med familj är på kalas. Jag har varit ute hos Pirjo (min favoritdesigner) på en julmarknad med min rara svärdotter men  denna gång hade jag glömt plånboken hemma, vilken tur! Pirjo har så mycket vackra saker, både kläder och prylar, och skapar så fina miljöer och man blir verkligen inspirerad! Dessutom var dagen så vacker i sin vinterskrud och med sol som också lyste in i kyrkan på högmässan. Det var fullt och med den förbättrade akustiken steg psalmen "Bereden väg för Herran" mäktig upp mot det nymålade ljusblå taket. Jag blir alltid lite rörd när jag sjunger den. Minns hur jag satt med mamma i kyrkan när jag var liten, just den här dagen, och hur hon tog mig i handen när benen började spritta! Det är en speciell stämning i kyrkan på första Advent. Många kommer säkert för traditionens skull, man vill vara en del av och känna den gemenskap som skapas mellan det förgångna och det närvarande.  Det bästa är förstås om prästen kan förmedla något som man kan ta med sig hem. Och det tyckte jag prästen gjorde idag. Hon talade om att lyssna inåt, att försöka hitta en ton mitt i allt brus som omger oss, en röst som kan få oss att reflektera över oss själva, helt enkelt stanna upp lite...Inte så lätt kanske denna månad när vi vill göra så mycket och så mycket pockar på uppmärksamhet. Men just nu stannar jag upp! Har tänt ljus och lyssnar på "Maria Musik" med Adolf Fredriks kammarkör och dricker glögg. Och nu skriver jag på  min blogg och önskar er en riktigt fin Adventstid med många små egna stunder inbakade bland alla "måsten"!
Pirjo för inspiration!

3 kommentarer:

  1. Å jag såg din 1:a adventsdikt !! Kan du fortsättningen ? Jag har sökt den dikten för jag läste den dikten när jag gick i 2:a klass 1968 !! Mvh yvonne yejohansson@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Jag ska leta fram den och skicka dig den! Är lite osäker på var jag har den men den finns!

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har sjungit den I folkskolan I Finland fore år 1961, men jag saknar orden till andra och tredje versen.

    SvaraRadera