söndag 9 december 2012

Andra Advent

Advent, mitt andra ljus jag tänt i väntans långa dagar,
ett budskap om en dörr på glänt,  de mörka skuggor förjagar.



                                        
                                              Smeden tar en värmande kopp!

Goda saffransskorpor, olivolja från Grekland, krans till dörren,
och allt på den handbroderade duken!
Min fina Agnes<3
Kära farbror Bertil i vamt minne bevarad


Julmarknadsdagar i Gamla Enskede! , med det bästa väder man kan tänka sig! Klarblå himmel med solen som ger ett rosafärgat skimmer, lagom kallt och vit snö som knastrar under kängorna och påpälsade glada människor som köper kransar och tomtar och hemliga paket till barnen! Inne på bageriet doftar det av pepparkakor och saffransbullar och trängseln är stor bland stolar och bord. Man hejar och pratar med bekanta och i kyrkvillan säljer man lotter och handbroderade dukar som syföreningen knåpat ihop. Att det finns kvar....ni vet, tanter! som träffas varje vecka och syr och stickar för att skänka till välgörande ändamål. Jag är ju själv nu en tant! men jag undrar hur många i min generation som är med i en kyrklig syförening....Hursomhelst gör de ett mycket gott arbete och jag vill verkligen ge dem en eloge! Som alltid tänker jag på min tid i bokhandeln dessa dagar. Minns att jag stod i butiken från tidiga morgon till sena kväll och det var fantastiskt roligt! Hela butiken var juldekorerad och i utställningsdelen hade vi dukat upp med kaffe, saft och jättegoda saffransbullar med mandelmassa som Bull-Lena bakat med sina adepter!  Christer och Agnes skötte det hela och vid pianot spelade ett år farbror Bertil Axeling julsånger. Han är tyvärr död nu, en mycket fin man och en av mina bästa supportrar! Ibland hade jag också någon författare som signerade sina böcker och vid disken stod några vänner och skötte paketinslagning. Härligt trångt och underbar julstämning! Nu känns det i alla fall skönt att "bara" få gå omkring och njuta och gjädjas åt att man en gång hade lyckan att få vara med!

1 kommentar:

  1. Margareta, när jag tänker på en "riktig" bokhandel då tänker jag på din underbara affär i Enskede där du som bokhandlerska hade en sådan kärlek till dina böcker och spred en så genuin trivsam atmosfär.
    Det var den perfekta bokhandeln och jag förstår att det låg otroligt mycket arbete bakom.
    Jag kan verkligen sakna mitt gamla Enskede när jag läser ditt inlägg om julmarknaden.

    SvaraRadera