torsdag 13 september 2012

Mad Women!


De är väl få som inte åtminstone hört talas om TV-serien "Mad Men" ! Den är nu inne på sin femte säsong och som så ofta upptäcker jag det som är på mångas läppar ganska långt efteråt. Det gällde t.ex amerikanska sångerskan Janis Joplin som då det begav sig på 60-talet, gick mig spårlöst förbi men som jag sedan plötsligt upptäckte och nästan spelade sönder eller serien "Sex and the City" som jag tillbringade början av min pensionstid tillsammans med i stort sett varje dag, och då hade den serien pågått i flera år! Jag följer emellertid inte "Mad Men "serien på TV utan boxen ska det vara, så jag slipper reklaminslag och kan se flera avsnitt efter varandra. Ni vet säkert att serien utspelar sig på en reklambyrå på Madison Avenue i New York under 60-talet och den är ytterst välgjord med tidstypiska kläder, åsikter, politiska strömningar och så dricks och röks det ohämmat, som man gjorde på den tiden, även jag rökte om än inte drack. Nu har jag hittat den perfekta kompletteringen till serien i form av boken "Det bästa av allt" av Rona Jaffe! Här är det kontorsflickorna i New York som får komma till tals. Alla de unga kvinnor som drog till New York under 60-talet för att hitta en plats och arbeta innan den rätte dök upp och de kunde gå in i äktenskapets trygga famn. Fyra kvinnor följer man på deras väg av upplevelser, tankar och reflektioner och för mig som då var i tjugoårsåldern är igenkänningsfaktorn stor.( Minns hur min mamma sa att det var viktigt att ha ett yrke innan man gifte sig, i fall det inte skulle gå bra...) Boken är välskriven, härligt tjock också, vilket gör att man länge får njuta av New York både i sommarhetta och vinterkyla!

1 kommentar:

  1. Håller med! Har också läst Det bästa av allt, samt ser på Mad Man på samlings DVD. Har dock några säsonger kvar att titta på innan jag är i kapp.

    SvaraRadera