tisdag 1 april 2014

Lust för Lusthus


 I helgen gjorde vi en långpromenad i Hagaparken, en park som vi inte så ofta besöker. Synd för den ligger så vackert vid Brunnsviken och här finns mycket fint att beskåda inte minst den stora "pelousen" den jättefina grässlätten, som ligger nedanför Koppartälten. Men det jag fastnade för denna gång var lusthusen som jag inte närmare beskådat. Det vackra Ekotemplet lät uppföras av Gustav III, som också är upphovet till parken, och här var tanken att man skulle sitta och äta sköna sommardagar. Taket fick en speciell konstruktion som gett Ekotemplet sitt namn och det har skett flera renoveringar den senaste 1993. Utsikten härifrån är vacker och jag kan tänka mig hur härligt det kan ha varit att sitta här med en festlig middag uppdukad. Ett annat lusthus är Kinesiska paviljongen, också tänkt för utomhusmåltider. Jag går in på webben och tittar lite på lusthus. Det blev vanligt på 1600 och 1700 talet när trädgårdar och parker växte fram som ett rum för utomhusaktiviteter av olika slag  och det äldsta lusthuset lär vara  Ebba Brahes lusthus i Bockhammar i Västmanland från 1636. Det berättas att hit drog sig Ebba Brahe ofta tillbaka och läste kärleksbrev från Gustav II Adolf, kungen som hon aldrig fick trots att de älskade varandra. Varje morgon sjöng hon här i lusthuset en glad sång och på kvällen när hon fylldes av vemod en dyster sång. Nu ser man lusthus lite här och var i trädgårdar, stora som små, och själva  har vi en mycket enkel variant,  dock inte så vacker men ändamålsenlig!!
Ekotemplet
Kinesiska paviljongen
Ebba Brahes lusthus
Vårt eget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar