tisdag 11 mars 2014

Musikaliskt andrum

Det har funnits flera orglar i kyrkan denna är dock från 1966

Varje tisdag 12.15 kan man lyssna på orgelkonsert i Adolf Fredriks kyrka vid Sveavägen. Ofta är det organisten Per-Ove Larsson som spelar men även andra inbjudna musiker.  I drygt en halvtimme får man fyllas av mäktig musik från olika kompositörer, både gamla och nya, och i dag, med organisten Martin Arpåker vid orgeln,  spelades flera verk av Dietrich Buxtehude samt två stycken ur "Orgelbüchlein" av Johann Sebastian Bach. Båda kompositörerna levde under 1600 och 1700 talet, och var själva stora organister.  Det berättas att Bach vandrade 46 mil från Arnstadt där han arbetade som organist, till Lübeck där Buxtehude var organist  för att lyssna på hans musik och lära sig komposition. Dessa lunchkonserter kostar inget och att jag har börjat gå på dem beror på att mina föreläsningar på Senioruniversitetet sker i ABF-huset, som ligger helt nära. De börjar kl 13 så jag har god tid på mig att  njuta av musiken och den vackra kyrkan. Först tänkte jag att det är väl inte så många som slinker in på lunchrasten men jag bedrog mig! Det är ganska mycket folk som fyller upp bänkraderna och jag kan inte tänka mig ett bättre sätt  att få lite andrum i vårt vardagsflöde av måsten och förpliktelser. Jag vet att St Klara kyrka också har lunchkonserter kl 12 på fredagarna, så passa på någon gång och ta dig en musikalisk vilopaus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar