måndag 17 mars 2014

Ljuset återvänder...


I går gick Elsa Dolly och mamma Agnes  på kalas och jag fick några timmar ensam med Elin Lykke! Vädret kan ändras snabbt här  och nu reste sig de mäktiga fjällen gnistrande vita mot den klarblå himlen.   Solljuset dansade i fjordvattnet, glimmade som stjärnljus. Jag försökte fånga det med min kamera men det gick  förstås inte. Jag har skam till sägandes ännu inte lärt mig kamerans alla finesser. Vi promenerade i flera timmar och Elin Lykke sov en stund och sedan tittade hon intresserat på allt som passerade.  Vi ser ofta på varandra och då ler hon mot mig med sitt underbara leende! Jag tänker på att om några dagar far jag hem och då kommer det att gå ganska många veckor innan vi ses igen. Det känns vemodigt att tänka så…det händer så mycket det första året... men jag tar för mig så mycket jag kan både av henne och Elsa Dolly. Vi går in på konstmuseet en stund för att värma oss och här visas konst ifrån Nordnorge. Många stora tavlor med hav och båtar och fiskare som kämpar med storm och tunga nät. Nu när man varit så många gånger här uppe och besökt fiskebyar utmed hav och fjord förstår man vilket tufft liv många haft.
Fortfarande är det ganska ljust fast klockan nu är nära 19 och jag minns när jag var här i januari och det var mörkt redan kl 14. I själva verket var det aldrig riktigt ljust utan halvdager. Men nu har solen återvänt och i juni kommer den skina hela natten!
Ps. Hur gick det med vår "Pulled Pork"? undrar ni kanske. Jo, köttet blev fantastiskt mört men smaken lite för mesig tyckte vi. Ändå uppfattade jag att Agnes kryddade ordentligt. Men som sagt det finns flera variationer så helt klart ska vi testa vidare. Min bloggvän Eva hade använt whiskey…det kan jag tänka mig kan bli bra!
Vem smälter inte?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar