tisdag 4 mars 2014

År och Vår….


Detalj ur Ulla Anderssons bildväv "Schlagerfärger"

Tack mamma, sa sonen igår när jag bjöd på födelsedagsmiddag för honom! Tack för att du skrev 33 år på kortet! Det känns härligt! Han fyller ju 43!! Hur kunde jag tänka så fel? men å andra sidan vad gör det om man laborerar lite med åldrarna hit och dit!  Detta skulle ju innebära att min kära dotter, som är tio år yngre än sin bror, i dag fyller 23!! Tror dock att de båda är nöjda med sin ålder och själv är jag av den åsikten att varje ålder har något bra att erbjuda även om det alltefter åren börjar ingå en rynka eller några gråa hår!!
Var på Liljevachls för någon vecka sedan och såg Vårutställningen. Den äldsta som var representerad var över 90 år så det är aldrig försent! Det var för övrigt en rolig och innehållsrik utställning.  152 konstnärer, med ganska jämn fördelning av kvinnor och män visar 288 verk. Allt från måleri till skulptur, foto och grafik. Några verk stack ut lite speciellt bl.a en stor tavla där massor av tändstickor formar den lille gossen som finns på tändsticksasken Solstickan! En annat verk var en brodyrväv där konstnären broderat olika bilder på kända visor och schlager! Här stod många och skrattade och nynnade och fotade med sina iphones! Några stora vägmärken lockade också till skratt och jag känner verkligen en beundran inför människors förmåga att tänka och skapa nytt kring saker som vi ser som vardagliga och allom givet. Vi gick omkring i flera timmar och ändå kändes det som vi missade en hel del. Så om ni går dit ha gott om tid! Utställningen pågår till den 23 mars!

Emma Åvall, "Jag tror jag minns men egentligen har jag glömt"
Lars R Melander, "Lattebarnvagn"
Helena Rantamäki Bröms, "There´s got to be some order around here"
Fredrik Sundqvist "Väntan längtan"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar