torsdag 20 mars 2014

"Lugn…det är bara bevattning i fast form!"


Detta sa en god vän till mig när jag beklagade det snövita utanför fönstret, för i dag är det vårdagjämning och jag har lärt mig att det inte är en dag, utan ett ögonblick som sker vid en bestämd tidpunkt vid olika klockslag beroende på i vilken tidzon man befinner sig. För oss här i Sverige således den 20 mars kl. 16.57!  För länge sedan kallades dagen för Gregoriusdagen, efter en påve Gregorius, som också fick ge namn till den nya kalendern som kom 1753. För att fira denna dag då ljuset så sakteliga börjar ta överhanden över mörkret, kunde man springa barfota,  då först över gödselstackar (bra sätt att värma sina fötter innan…) eller klä ut sig till trana (ett tydligt tecken på vårens ankomst) eller gregoriansk brud (då gick man omkring med en skål att samla godis i eller brännvin!) allt för att fira ljusets ankomst! Ända fram till sommarsolståndet i juni kan vi njuta av ljuset. Sedan börjar det vända… men nu är tid att glädjas och det gör även iranska folket som just idag firar sitt  nyår det sk Nourouz en flera tusen år gammal högtid med speciell mat, presenter och en eldfest som i Stockholm firas i Kungsträdgården.  I Norge firar man solens ankomst (i Tromsö den dag då solen tar sig över fjälltoppen) med olika festligheter. Allra högst upp i nordnorge tror jag att man t.o.m. har ledigt den dagen solen gör entré!

1 kommentar:

  1. Det är sannerligen så ljuvligt att våren kommer att alla borde få vara lediga och fira.

    SvaraRadera