onsdag 8 januari 2014

"Climb every mountain…"



I går kväll såg jag en teaterversion av "Sound of Music" på TV! Minns när jag såg filmen som hade premiär 1965 och som blev en veritabel succé! (himmel nästan för 50 år sedan…)Vissa såg filmen om och om igen och jag köpte givetvis så småningom dvdn och något av de häftigaste i mitt tycke är öppningsscenen när Maria går upp på berget och hela alpvärlden breder ut sig i all sin skönhet framför henne och hon brister ut i titelsången. Maffigt!! En annan häftig upplevelse var när filmen kom i en s.k. "sing-along-version" och jag och en körkompis satt tillsammans i en fullsatt biosalong iförda hyrda nunnedok tillsammans med Marior, andra nunnor,  von Trappar och kaptener och sjöng med i varje sång för full hals! Vilken otrolig stämning! När filmen var slut fick den bäst utklädda Maria och kaptenen fira bröllop framme vid filmduken till hurrarop från en entusiastisk publik och fick något pris, minns ej vad. Men upplevelsen var nog pris i sig! Filmens otroligt vackra naturscenerier kan ju inte teatern återge och jag tyckte nog att filmens kapten var mer karismatisk än teateruppsättningens men musiken kan ingen ändra på och håret reste sig på mina armar när  abedissan helt underbart sjöng "Climb every mountain, till you find your dream…"


2 kommentarer:

  1. Kan man tänka - jag såg samma kväll en otroligt fantastisk dokumentär om en annan bergsklättring - norska kvinnor besteg Kilimanjaro. Kunde inte slita mig från denna slitsamma men sagolika färd

    SvaraRadera
  2. Ja, man kan bestiga olika berg!! Dags för svt play igen!

    SvaraRadera