lördag 21 december 2013

Nu står granen grön o grann i stugan!


Om några timmar kommer alla barnbarn för att baka peppisar och göra smällkarameller! Vartannat år gör vi så när vi inte har jul hos oss och det innebär bord och stolar överallt, kakformar och deg på golv och i små munnar! men även lustiga figurer av olika tjocklek på plåtarna! De större barnen hjälper de mindre och själv går jag omkring och stöttar än här och där. Det är prat och skratt och och på en bandspelare berättar min mamma om sin barndoms jular på barnhemmet och spelar och sjunger de julsånger som sedan följt mig i hela min uppväxt. Bandet är ovärderligt, ett verkligt tidsdokument och jag vårdar det ömt!  Sedan kommer föräldrarna och vi äter julkorv och potatismos som Christer fixat! Det känns viktigt att träffas alla åtminstone en gång under julen, känna samhörigheten och gemenskapen. Elsa Dolly har förberett med att ordna till på tomtehyllan och handla julgran med morfar, så granen ska också kläs och sedan ska vi fylla skålar med godis som vi inhandlat på en av alla julmarknader i stan! Dock inte på det godisstånd som syns på bilden. Den är från Gamla Stans julmarknad där vi strosade omkring en dag. Visste ni förresten att den marknaden har funnits utan avbrott sedan 1915! Således nästan 100 år!


2 kommentarer:

  1. Hoppas ni får en riktigt God Jul och god mat och dryck. Kram Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Marie! Önskar bara att det var lite snö…kram!

      Radera