måndag 30 december 2013

"Människan är människans glädje"


Äter lunch med kär väninna. Melanders fisk på Medborgarplatsen. Alltid fräscht, alltid gott! Vi talar länge om livet och kärleken och när hon går på toa tittar jag mig omkring. Ganska mycket folk, en del par men mest ensamma. Kvinnor och män som sitter där och äter, har ibland en tidning framför sig eller tittar i mobilen, men ensamma. De behöver ju inte vara ensamma egentligen. Jag menar hemma kan finnas en fru eller en man och de sitter nu här och får en skön stund för sig själva….men jag tänker ändå på hur många som faktiskt lever ensamma i vår stad. Enligt statistiken är det många ensamhushåll och det snarare ökar än minskar. Men de flesta längtar efter någon att dela livet med det är jag övertygad om.  Dejtingsajterna är många och det verkar vara här som man lättast kan få kontakt med någon. Vad gör man annars? Går ut och dansar? sjunger i kör, kanske på jobbet... eller som en väninnan som nu ska gå med i en skytteklubb för att där om möjligt hitta en vän! Var det lättare förr? Jag vet uppriktigt sagt inte. När man är ung är det ofta i vänkretsen man finner någon men när man är äldre och redan har kanske barn och förhållanden bakom sig är det svårare. Att gå ut på krogen känns inte längre lockande och vänkretsens män och kvinnor är ju ofta upptagna. Så det verkar som nätet är det enda möjliga... Jag har flera vänner som hittat varandra där och nu senast min käre bror som lyckligt deklarerade häromdagen att nu hade det äntligen sagt Klick! mellan honom och en kvinna som han fått kontakt med just på nätet! Så nu blir det en nyårsafton i tvåsamhetens tecken för honom! " Man är mans gamman" som det står i Havamal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar