söndag 15 december 2013

Goda minnen är som varma tröjor...

 Ibland när jag har svårt att somna eller livet känns lite deppigt då kan jag gå in i min goda minnesgrotta och plocka fram något att värma mig vid! Här inne i grottan ryms människor, platser, händelser och en av dessa människor som jag tänker på i dag är farbror Bertil! Han är död nu sedan flera år men det var en verkligt god och snäll man. Dessutom var han en stor supporter till min bokhandel! Inte så att han handlade något, nej, hans hem var fullt av böcker, snarare lämnade han massor till mig!! utan han kom in då och då med en artikel som han dragit kopia på i biblioteket och som han tyckte jag skulle läsa. Eller också tog han fram sin lilla egna pall, som han burit till mig för att ha en egen stol! och drack en kopp kaffe och talade om livet. Alltid bar han det han handlade i sin slitna, ja uppriktigt sagt fula kasse, och vi försökte få honom att skaffa en ny men det gick inte! Han var inte mycket för att konsumera och jag tror aldrig han köpte nya kläder men han var alltid fräsch och kläderna var om än gammalmodiga hela och rena. Av en god vän fick han ärva lite kläder efter hennes pappa och vi gladde oss över den nya varma överrocken som han bar de sista åren! Han bodde i en villa som han bott i i nästan hela sitt liv, först med sina föräldrar som han tog hand om och sedan själv. Att besöka farbror Bertil var som att kliva in i 30-talet! Inget hade renoverats sedan huset byggdes någon gång på 20-talet och hemmet var nog i stort sätt som det alltid sett ut. Att bli bjuden på kaffe var något alldeles extra. Fina koppar på spetsduk, kakor och tårta och fyllda chokladbitar i en bonbonjär! I lilla glaset serverades alltid något sött och gott; farbror Bertil var en riktig konnäsör! Kanske spelade han också något vackert på sitt piano, som han spelade på varje dag, eller berättade om sin fantastiska soppa som var orsaken till hans goda hälsa! (receptet finns med i kokboken "Matlagare i Enskede"!)
Hela hösten har jag gått förbi hans villa på väg till kyrkan och sett hur man renoverat både ute och inne, (hoppas de bevarar något av ursprunget…) Trädgården, farbror Bertils stolthet, var med i Lars Krantz trädgårdsbok "Från Casablanca till Enskede" och i växthuset, som tyvärr är rivet, har jag druckit flera goda drinkar! In i det sista var farbror Bertil ledsagare till pensionärer på Dalens Äldreboende, en mycket uppskattad sådan! Mitt ljus i dag på tredje Advent lyser för honom och alla andra fina människor i min minnesgrotta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar