fredag 13 december 2013

"Här kommer lussebrud..:"


Visst får man väl skryta ibland?! Jag har flera sångfåglar i min familj och i dag var jag och lyssnade på två av dem! Lilla S sjöng "Stilla natt" med sin klara, vackra stämma…alla tre verserna och applåderna  lät inte vänta på sig! Gissa om både farmor och mormor som också var där, var stolta! Och sedan var det storebror I som sjöng "White Christmas" tillsammans med en klasskamrat! Lite mer skryt!! I vann 2011 Värmdö skolors musikfestival med en sång som han själv komponerat! Klart att farmor är stolt, körsångare som jag är!   Luciafirandet bygger på både nordiska och katolska seder och 13 december sammanfaller med det italienska  helgonet Lucias festdag och den svenska folktron att på denna dag inföll årets längsta natt. Lucia betyder som ni säkert redan vet ljusbärare och har således blivit en symbol för vårt behov av ljus i mörkret. Själv led hon martyrdöden år 304 i Syracusa på Sicilien. En fin högtid tycker jag då vi får tillfälle att sjunga och lyssna på våra traditionella julsånger och fylla våra hem med doften av pepparkakor och saffransbullar! Som ni märker är jag en riktig "Julfreak!!

Helgonet Lucia målat av Francesco del Cossa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar