torsdag 5 december 2013

"Håll grytan kokande…"

"We wish you a merry Christmas…"

I dag tog vi en promenad i centrum. I stort sätt lyser det hela tiden i "byn"! Ingen ide att släcka eftersom det aldrig blir riktigt ljust. Man blir glad av alla juldekorationer på gator och torg och det blir extra stämning eftersom snön lyser vit! I dag såg jag också något som jag minns från min barndom och som det var länge, länge sedan jag såg i Stockholm. Då vid juletiden stod "soldater" från Frälsningsarmén på gatorna och sålde sin tidning "Stridsropet" och bredvid var uppsatt en gryta i en speciell ställning och där stod en skylt "Håll grytan kokande"! Mamma och jag lade alltid en slant i grytan och köpte tidningen och jag minns att "soldaten" alltid bockade så fint och tackade. Och här går jag med lilla Elin Lykke i vagnen och där framme hänger en gryta med Frälsningsarméns emblem i toppen! "Soldaten" har ingen uniform utan vanliga kläder och ingen tidning säljer han heller. Men jag får några norska kronor av Agnes och lägger dem i grytan. Det skramlar dock sorgligt tomt i den….


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar