tisdag 11 februari 2014

"Släkten följa släktens gång…"

Min underbara Farmor!

Min bloggvän Eva Swedenmark skriver om att välja namn till barnen, (se Evas blogg i högra spalten!) och det inspirerar mig att skriva en egen blogg om just namn! Min äldste son heter Fredric men i magen tänkte jag mig en Torben. Ett danskt namn som jag fått från en ungdomsroman "För min heta ungdoms skull"  där hjälten hette just Torben. Men när en liten babypojke kom ut var det ingen Torben. Det såg jag direkt! En rumskamrat berättade om sin son Fredrik och då fastnade jag (och pappan också!) för det. Fredrik med c! för lite annorlunda skulle det vara!! När babypojke 2 gjorde entré var det en liten Tobbe, ingen tvekan och som Fredric fick han andra namn också både efter morfar och farfar. Att sedan Agnes skulle heta Agnes var självklart! Agnes hette min underbara farmor och när sedan även Christers mormor hette det blev det dubbelbonus! Men Margareta skulle det också vara….jag skojade en gång med mina kollegor och sa, att får jag en flicka en gång, då ska hon heta Margareta, Margareta…
Agnes döttrar har fått namn efter min mamma och mormor, Dolly och Elin och Fredrics äldste son fick namnet Hjalmar efter min fina pappa, som dog alldeles för ung. Min mormor Elin var ingen särskilt snäll eller omtänksam kvinna, snarare tvärtom, men nu får namnet en ny möjlighet att rehabilitera sig med Elin Lykke. Själv är mitt namn andranamn till barnbarnet Selma, så jag vandrar vidare!! Det är verkligen roligt med namn, så många gamla kommer tillbaka och att man ger barnen andranamn från släktingar är en fin tradition.

1 kommentar:

  1. Ja, det är kul med namn och jag är sååå nöjd med mitt!Puss

    SvaraRadera