söndag 2 februari 2014

Lite gröt om dagen håller doktorn från magen!


Nja, så är ju devisen inte riktigt, det ska egentligen vara "ett äpple.." men jag hade en doktor som alltid sa till mig vid besök att, " ät havregrynsgröt, det är den bästa medicinen". Själv dog han sorgligt nog i cancer alltför tidigt så mot allt hjälper det inte förstås. Men medge att gröt kan vara väldigt gott! Eller? Det finns ju andra "grötar" också! Rågmjölsgröt med lingon (jättegott), mannagrynsgröt( snällt) och min favorit när jag var liten...klappgröt! Där är grynen också mannagryn men kokas med fördel ej i vatten utan i sylt eller saft. Sedan ska allt vispas tills det blir jättefluffigt och när man sedan häller mjölk på flyter gröten upp till ytan. Lingonsaft eller lingonsylt gör gröten vackert rosa och att det heter just klappgröt beror på att innan elvispens dagar tog det lång tid att få gröten så där molnlätt, "klapp,klapp" lät det! Kan även serveras som efterrätt! Att jag skriver om gröt just i dag beror på att lilla Elin Lykke fick sin första smakportion i dag! I detta fall risgröt och hon lät sig väl smaka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar