fredag 11 oktober 2013

Central lyrik


I senaste tv-programmet "Babel" besöktes en s.k. Romancekonferens i Atlanta där bl.a romancens drottning Nora Roberts intervjuades. Även en svensk författare av denna genre Simona Ahrnstedt presenterades av programledaren Jessica Gedin och det är intressant på vilket sätt. Simona Ahrnstedt fick inte sätta sig i någon av fåtöljerna utan de stod runt ett bord och Jessica, som annars alltid är så påläst frågade vad författarens senaste bok handlade om. I slutet av programmet fick alla som medverkat, utom Simona Ahrnstedt, komma med förslag om bok till programmets "Prosac-sökande". Detta berättar jag för att det visar hur man ser på den typen av litteratur som läses av miljontals människor kanske dock främst kvinnor. Det kallas dålig litteratur, och som Jessica Gedin själv minns från sin uppväxt, smutsig och farlig litteratur, som var totalt förbjuden hemma hos henne. Själv växte jag upp med en mamma som hade sitt lilla kärleksbibliotek i bokhyllan, där jag fritt fick laborera, och mycket tack vare den hyllan, fördes jag in i litteraturens värld. Förutom Astrid Lindgrens "Britt-Marie lättar sitt hjärta"! och min älsklingsbok "Den hemliga trädgården" var det Sigge Stark och engelskan Netta Muskett. Kanske främst den sistnämnda tilltalade mig. Hennes kvinnor var starka och obstinata (som mamma tyckte jag ofta var...) och deras väg till lyckan och kärleken kringelkrokig! En som jag läste om flera gånger var "På villovägar till den rätte", rödhåriga Ruby var så levande och kraftfull! Sigge Starks böcker utspelar sig sig främst på landsbygden. Djur och natur beskrivs på ett insikstfullt sätt och människor vågar trotsa förbud och konventioner.  När det gäller författaren Sigge Stark (hon hette egentligen Signe Björnberg), så är det i mångt och mycket en tragisk historia. Trots att hon skrev över 100 noveller och romaner som såldes i ca 5 miljoner exemplar föraktades hon av kritikerkåren och bokförlagen lurade henne på royaltis som gjorde henne stundtals mycket fattig. Men hennes trogna publik älskade henne och säkerligen var det många, många, som i likhet med mig upptäckte böckernas underbara värld och gick vidare till mer komplicerade och dubbelbottnade romaner. För kärlek det vill vi ju alla ha.....kan inte låta bli att citera en annan Henriksson:

 "Endast kring tvenne ämnen, bror, (syster vill jag också säga!)
brusar diktens flöden.
Det ena är kärlek och stark amour,
det andra är bleka döden.
Vilket av dem skall jag välja idag
på denna min sjungande spalt?
Kärleken, kärleken väljer jag.
Tänk att det gör jag allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar