onsdag 16 oktober 2013

"Bonjour Tristesse.."


Onsdagsmorgnar är "gå upp tidigt-morgnar" för mig, för då är det franska lektioner inne på ABF som gäller. Annars kan jag lata mig länge på morgnarna. Dra mig i sängen och läsa tidningen och dricka kaffe i morgonrocken halva förmiddagen om jag vill! Ett av pensionärslivets alla fördelar! Men som sagt inte på onsdagarna för då måste jag dessutom hinna med läxan skam till sägandes. Jag är ju av naturen lat och skjuter upp hela tiden så nu får jag sitta här och försöka göra det som borde gjorts tidigare. Denna gång är det dessutom svårt. Franskan uttrycker imperfekt på två sätt, dels med perfekt (har gjort...) och dels med imperfekt (gjorde...)! Det finns regler naturligtvis, som vanligt med en massa undantag, och när jag pratar eller skriver använder jag oftast perfekt. Enklast så!! Men vår förträfflige fransklärare gillar inte fusk och är på oss hela tiden! Han är fransman och talar en härlig tydlig franska men allt ska vara korrekt och han är ingen vän av slang. Jag försöker ibland få honom att säga hur man e g e n t l i g e n säger på franska, d.v.s vardagsspråk, men då skakar han på huvudet och skrattar!
Nu ska jag ta mitt kaffe och sätta i gång! Det är verkligen en grå dag i dag trots alla vackra löv och i går fick jag en bild från Tromsö på min underbara Elsa Dolly i overall och med en masssa snö i famnen! (Ni ser bilden under "Inspirationskällor")  Snö...ja den närmar sig obevekligen!

På väg.....

1 kommentar:

  1. Men så flitig du är! Jag börjar också fundera på någon slags kurs i franska för att hålla liv i språket. Har du tittat på Senioruniversitetets katalog? Om inte: Gör det! fantastiskt utbud.

    SvaraRadera