söndag 1 maj 2016

Je porte du bonheur...


De underbara vallmoblommorna får symbolisera eldens färg men också kärlekens!

Ingen brasa, ingen "Vintern rasat…",  jag saknade det i går. Det är något visst med denna kväll när man står framför brasan, som värmer framsidan av kroppen, medan baksidan fryser av den oftast kyliga kvällsluften! Några gånger har jag stått i en kör och sjungit in Våren och ett år, stod jag uppe på en fjällsluttning och sjöng "välkommen härliga vår" i full snöstorm! Förr i tiden hade man sin studentmössa på... sedan var det inte längre "comme il faut", men jag och Christer framhärdade några år och lyste då ganska ensamma i folkmängden med våra rödvinsfläckade mössor! Nu hittar jag dem inte längre och Christers mössa är dessutom alldeles för liten! Hans huvud måste ha  blivit mycket större….
Här i Frankrike firar man våren med "la fête du Muguet"! Man köper eller ger bort en bukett med liljekonvaljer som ska bringa lycka till mottagaren.  Det var kungen Charles 1X som införde denna tradition 1561 då han gav liljekonvaljer till sina hovdamer. Dessutom utfärdade han ett dekret att just 1 maj var det tillåtet att utan tillstånd sälja liljekonvaljer i varje gathörn! Även modeskaparen Dior älskade denna blomma och skapade 1947 parfymen Diorissimo med dess koncentrerade väldoft!

 
  
I kören sjunger vi en vemodig visa om "Kung Liljekonvalje av dungen" som sörjer sin Liljekonvaljemö, och i en av författaren Maria Langs bästa deckare spelar blomman en avgörande roll.
Snart blommar dessa vita klockor även i Sverige och där jag nu sitter och skriver kommer en ljuvlig doft från min egen lilla blomma emot mig och på blompåsen står "plus de bonheur" och det vill jag önska dig också kära läsare!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar