tisdag 3 maj 2016

Äntligen har mitt rufs fått ett namn!!


"Vad heter hon nu, du vet hon som bodde i det där huset som låg så nära han som brukade fiska i, vad hette sjön nu?!" etc etc. Visst känner ni igen er? Jag brukar gå igenom alfabetet och för det mesta så  dyker namnet upp på platsen eller personen, men ibland tar det ett tag…Jag läser just nu en trevlig bok av Nora Ephron, amerikanskan som bl.a gjort filmerna "När Harry mötte Sally" och "You´ve got mail", kärlekskomedier med verklig feelgoodkänsla! Boken heter "Jag minns ingenting och andra betraktelser" och för att inte minnas något tycker jag att hon minns en hel del om sitt liv och sina upplevelser! Men kanske blir det så när man sitter ner och tänker till. Jag minns en gång när jag gick på en skrivarkurs och jag skulle skriva något om det hus jag bodde i som barn. Jag kunde inte komma på så mycket så det blev bara några meningar. Men sedan när mina skrivkamrater började ställa frågor om texten började jag minnas mer och mer och när min betraktelse avslutades hade jag skrivit en hel A 4! Nora Ephron skriver med humor och självdistans om sin familj, sitt arbete, sina tillkortakommanden men också sina succéer! Jag blir glad när jag läser, lättläst men ändå med substans. Dessutom delar vi ett Aruba tillsammans! Aruba är en liten karibisk ö där vindarna är så starka att träden har blåst sidledes i en riktning. Precis som virvlarna baktill i Noras hår och så även i mitt!! Hur jag än kammar och fixar  så är virveln tillbaka igen och rufset är ett faktum!! Sanningen är att en del känner igen mig bakifrån just på grund av rufset och då har jag ändå kammat mig!!
Nora Ephron dog 2012 endast 71 år gammal och en av hennes sista filmer är "Julie och Julia", som handlar om en ung kvinna Julie som bloggar om hur hon under 1 år lagar mat efter en kokbok skriven av Julia Child, en mycket speciell kokboksförfattare. En härlig, livsbejakande film,  som alla de filmer jag sett av Nora Ephron!
Mitt Aruba!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar