torsdag 12 maj 2016

Funderingar mellan hägg och syren...

Min fantastiska, väldoftande hägg

Min fantastiska hägg stor i full blom! På natten smyger sig väldoften in genom balkongdörren och jag vaknar tidigt både av doften och fåglarna som sitter och kvittrar i dess väldiga krona. Det är sant att den skuggar vår baksida och röster höjs för att vi ska ta bort den, men jag framhärdar…med den följer jag årstiderna och och under varma dagar är det skönt med dess skuggiga svalka. I natt har jag sovit mellan två lintottar! Jag får det privilegiet ibland. I mitten ska jag ligga, för det ska vara rättvist, och innan vi ska sova ska minst tre böcker läsas. Sedan sjunger jag mitt band av bestämda sånger och oftast innan jag slutat hör jag snusningarna!
Jag har många barnböcker och några av favoriterna återkommer vi ofta till. Det är Lilla Kotten,  Sov så gott!, Vem ska trösta knyttet och Ulf Löfgrens härliga böcker om Albin. Men också Sagan om det röda äpplet av Ulf Löfgren, en klassiker, vars författare blivit föremål för diskussion avseende omritning av vissa bilder i några av hans mest populära böcker Ta fast Fabian och Morfar är sjörövare. Diskussionen kring om en barnbok är ren skönlitteratur eller ett pedagogiskt redskap är intressant men jag ställer mig mycket frågande till om man ska gå in och börja censurera böcker. En del böcker faller ju bort helt naturligt på grund av tidens tand medan andra blir klassiker som Astrid Lindgren t.ex
Ska vi lägga nutidens raster på hur en bok ska se ut? Ska konstnären inte längre fritt få uttrycka sig i ord eller bild utan tvingas snegla på om det han/hon gör är politiskt korrekt? Om 15-20  år kommer ju dagens böcker kanske vara inaktuella eller innehålla tankar som vi då tar helt avstånd från… Det är farliga vägar man ger sig in på när man börjar försöka förändra historien…det är många som vill censurera betydligt allvarligare saker som hänt, och de här tendenserna som poppar upp då och då och som kan verka nog så oskyldiga, ska man enligt mitt tycke vara mycket vaksam inför. Barnböcker ska ju helst läsas tillsammans med en vuxen och då finns möjlighet att tala om det som berättas, och anser man att något behöver förtydligas eller påpekas kan man ju skriva ett förord, som någon i debatten så klokt uttryckte det!
Så stå på dig Ulf Löfgren!


Några andra författare som blivit ifrågasatta...

1 kommentar: