måndag 8 april 2013

"Varje bok är en flaskpost, öppna den"...

...eller, "en lektion i kärlek", eller "en bok är en förtrollad matta", ja, jag kunde ha valt vilken mening som helst ur denna fantastiska bok av Jeanette Winterson "Varför vara lycklig när du kan vara normal?" Engelsk författarinna bl.a känd för sin bok "Det finns annan frukt än apelsiner", som kom ut 1990 och blev en stor succé. I flera dagar har jag varit fullständigt uppslukad av denna självbiografi, som kom ut häromåret, lika uppslukad som Christer före mig och det vill inte säga lite! Han är ingen bokslukare och det fröjdade mig att se honom så "borta från världen", så fascinerad! Själv försökte jag denna gång läsa långsamt, varje ord för sig, stanna upp och begrunda och detta är inte lätt för mig eftersom jag läser ganska snabbt och har svårt att sluta när jag väl kommer i gång. Jag lyckades dock ganska väl och jag strök t.o.m försiktigt under med blyertspenna (har lånat boken på biblioteket) vissa meningar som jag senare kan skriva in i min anteckningsbok. I boken söker författaren efter mening, sammanhang och kärlek. Den är sorglig, rolig (himmel vad vi skrattat) tragisk, men trots allt positiv "livet ger ständigt nya möjligheter" och språket är en njutning att läsa. Jag känner mig lycklig och normal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar