fredag 5 april 2013

Nu är det klippt!

Vårt vildvuxna olivträd!
Äntligen till min "frissa" igen! Jag sjunker ner i stolen och blir omhändertagen på bästa sätt, och när jag går därifrån känner jag mig nöjd. Tur att du är så ung, säger jag till henne, så att jag kan gå till dig länge! Men det är inte bara jag som blir klippt! Man klipper vinrankor och de jättelika platanträden (ibland för mycket tycker jag förstås) och snart är det även dags för olivträden. Våra får dock växa ganska fritt, lite rensning här och där och några kvistar som jag ska ta med till kyrkan. Traditionen här är, att man på palmsöndagen tar med sig olivkvistar till kyrkan för att de ska välsignas av prästen och sedan tar man hem dem igen. Man bränner de gamla kvistarna i spisen och sedan hänger man upp de nya, som ska skydda huset för nästa år! Men eftersom jag inte var här så fuskar jag lite och tänder ett ljus i stället!



Platanen på Place de la Mairie

"Vår" vingård

1 kommentar:

  1. Du blir alltid lika fin! (Men platanerna ser ledsna ut....) PUSS

    SvaraRadera