måndag 1 april 2013

April,april...

....din dumma sill! Har ni blivit lurade idag? Aprilskämt förekommer över hela världen och om hur det har uppkommit råder delade meningar. I Frankrike kallas den som blivit utsatt för un poisson d´avril (en aprilfisk) och det stämmer ju lite på det vi säger i Sverige också! Det skämtet som jag minns bäst var när man påstod att man skulle få färgTV om man klippte upp en nylonstrumpa och satte framför TV-skärmen! Det var 1962 och jag var 19 år! Jag minns det så väl och jag tror vi försökte!!! Ett annat skämt var för ett antal år sedan när DN gick ut med att man funnit en paradisö, där allt verkligen var ett paradis!  Genuint, otroligt billigt, en bortglömd pärla helt enkelt! Gissa om de blev nerringda!
Vad hette ön, hur kom man dit etc! I dag har dock ingen lurat mig! Kanske solen...




Det regnar här i vår vingård, blåser och är kallt men vi har brasa och en liten pastis i glaset och mår gott!, och det är inget aprilskämt!

2 kommentarer:

  1. Margareta Lindkvist1 april 2013 kl. 10:37

    Soligaste och varmaste dagen hittills här i Lilla Härnevi. Jag har tagit 2 långa promenader med hundarna idag, så härligt! Efter lunch och en lång lässtund i soffan, kröp jag ner under filten och somnade till, en välbehövlig powernap. Jag väcktes av telefonen och en glad yngsta dotter Sofi meddelade att det var dags att stiga upp, klockan är 6! Hjälp...så det förlösande "april april" pust! Nu äter jag resterande kalvstek med pasta och grädde, en god sallad samt ett glas rosé, Lindas påskpresent till mig, ett vansinnigt gott rosévin samt ett röd shiraz som ligger till sig i vinstället! Santé må så gott nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som du haft en riktigt härlig dag! Det där goda rosévinet vill jag gärna ha namnet på! Är det från Frankrike? Ha det så gott du också i Lilla Härnevi. Verkar mysigt där!:))

      Radera