tisdag 2 april 2013

"The times are a changing..."

eller, "les temps changent". Varje gång vi anländer till vår by är det nya saker på gång. Ett år hade man rivit upp hela torget för att lägga på nya plattor och göra en ny tillfart upp till falaisen (bergsklippan) och det tog lång tid innan allt blev klart. Stora problem blev det för restauranger och affärer förstås. Och nu händer samma sak fast uppe på borgmästarens torg. Och där ligger mitt lilla favoritcaé....stängt tyvärr. (förhoppningsvis bara tillfälligt).
Hela gatan upp till torget är också föremål för "utgrävningar". Nya rör ska läggas ner och man får kliva på spångar för att ta sig till en av brödbutikerna. Kanske var det därför det fortfarande fanns croissanter kvar där i morse! Endast de tappra tar sig fram! Det är marknadsdag i byn och då tar croissanterna alltid slut snabbt. En del butiker har också försvunnit. Att hyra står det lite varstans och en del tas över av mäklarfirmor. Som i vårt Enskede faktiskt. Trist tycker jag. Mäklarfirmor i all ära men är det så kul att bara omges av dessa i stället för småbutiker av allehanda slag. Men jag förstår också. Tyvärr är ju turisterna nyckfulla och kommer bara i begränsade perioder, så det är klart ett vågspel att ha en butik. Men för det mesta kommer nya hoppfulla...kanske blir det mer och mer som jag upptäckte på Gotland härom året.  Man har bara öppet under säsongen! Den ekonomiska krisen märks även här. Vår politiskt aktive granne berättade att arbetslösheten har stigit med många procent och  människor håller i sina plånböcker. Marknaderna lever dock sitt eget liv och i dag inhandlade jag självklart mina älsklingsblommor! Sitter och skriver på altanen i solen som tittar fram mellan molnen och tänker att jag vill helst att det mesta ska vara vid det gamla....men det kanske man kan få tycka när man börjar bli till åren!


Ännu en mäklare.....
Det här var förra gången en fin liten presentbutik...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar