söndag 21 april 2013

Cykeltider!

"Får vi cykla till dig farmor" frågar söta S i luren! "Givetvis," säger jag och inser att fr.o m  nu måste jag se till att ha några kakor eller bullar eller varför inte sockerkaka (så länge sedan jag gjorde någon...) i burken.
För det är klart att efter en cykeltur vill man ha saft och kaka! Så kommer de hit en stund och lilla E berättar att kroppen vill bli kliad på! Var någonstans. undrar jag.  I huvudet! Hjälmen kliar! Efter en stund med äppelmust i magen cyklar de hem igen och jag mår gott efter deras lilla besök och får lust att själv ta fram cykeln! Visste ni att cykeln uppfanns i Tyskland redan 1817 men den moderna varianten med kedja och pedaler kom först 1885. När jag växte upp skilde man på herr och damcykel, och det var alltid läskigt om man skulle låna en herrcykel med den höga ramen. Numera är ju de flesta cyklar "uni-sex" som tur är! En gång för massor av år sedan (jag var 12 år tror jag) lossnade min cykelkedja mitt i en backe. I flygande fart for jag nerför utan att kunna bromsa och jag minns ännu hur stenhårt koncentrerad jag var på att hålla balansen. Jag hade änglavakt för vägen korsade en annan väg som jag for över (tänk om det kommit en bil...) och inte förrän i nästa uppåtlut kunde jag stanna. Det var en skrämmande upplevelse så snälla ni, kolla ordentligt att kedjan är okey nu när ni börjar cykla!

Fransk variant!

4 kommentarer:

  1. Men gud vilka härliga bilder!!! Jag längtar så jag döööör!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cykeln står här och väntar på dig! pusspuss

      Radera
  2. Vilka söta cyklister! Jag räddade just min cykel från att bli bortslängd på städdagen igår, hade glömt att märka den. Hade glömt den snarare... har just inte cyklat sedan jag flyttade in till stan men oj så många cykelminnen som uppstår nu i min hjärna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns fina cykelbanor i stan också, och en cykeltur på Djurgården med fika på Rosendahls trädgård är inte dumt!

      Radera