tisdag 15 mars 2016

Vi doftar på Våren!



Vi går till Moderna Museet jag och Elsa Dolly! Dags för kulturfostran!! Men jag ligger lågt! Stoppar undan mina pedagogiska impulser och låter mig i stället ledas. Vi tittar på den fasta utställningen och Elsa Dolly går från rum till rum. Stannar till, tittar och vissa verk gör henne konfunderad. Pablo Picasso har målat den där tanten säger jag, både hon med konstiga brösten och med näsan vid örat! Salvador Dalis tavla "Wilhelm Tells gåta" tycker hon är häftigast och så förstås geten av Rauschenberg. Jag vill gärna se utställningen Klee/Augeli också , men här hesiterar Elsa Dolly. Ganska små tavlor, inget kul,  men utställningen är inte stor så vi bestämmer att i varje rum ska hon hitta en tavla som hon gillar innan vi går! Hon ska motivera också varför hon valt tavlan (här kommer läraren fram!) och det gör hon. Alla tavlor hon väljer handlar om Thailand där hon var före jul. En skog blir djungel, en strand, badstranden och en flod, havet. Inte illa tycker mormor!
Sedan går vi och dricker kaffe och saft. Gott med en liten chokladkaka till! Ute i den lilla trädgården tittar vi på Picassos skulpturgrupp "Frukost i det gröna" och Elsa Dolly springer och skuttar bland figurerna. Så ser vi de små gula blommorna! Vår…och Elsa Dolly stoppar ner näsan för att dofta på våren!
Det påminner mig om när hennes mamma Agnes var liten och vi var mitt inne i fjällvärlden vid en liten stuga. När jag kom ut för att titta vad hon gjorde satt hon och grävde med händerna i snön, små snöhögar omgav ett hål i marken. "Vad gör du", sa jag, "jag gräver fram våren!", sa Agnes.





2 kommentarer:

  1. Vilken härlig beskrivning av besöket på MM. Alldeles ljuvligt. Och att gräva fram våren ... Ja fortsätt, längtar!

    SvaraRadera
  2. Vi gör allt vi kan!! Doftar och gräver både i sandlådan och i jorden!

    SvaraRadera