onsdag 9 mars 2016

Jag hör koltrasten i skymningen…VÅR!

"Vår" 1935

I går kväll, alldeles i skymningen,  hör jag koltrasten…vår… tänker jag och ser mig omkring på gräsmattan där den brungrå marken tittar fram mellan isfläckarna. Denna ljuvliga tid som nu väntar runt hörnet.
 "Vår" ingår också i titeln på flera tavlor av den finska konstnärinnan Ellen Thesleff, vars utställning  jag såg på Sven-Harrys konstmuseum häromdagen, efter ett tips av min bloggvän Eva.  Som de flesta av er säkert vet ligger museet vid Vasaparken. Det guldfärgade huset, som förutom museet även innehåller  lägenheter,  en restaurang och högst upp en kopia av Sven-Harrys hem i Ekholmsnäs på Lidingö,  invigdes 2011,  och har sedan dess haft många intressanta utställningar.
 Ellen Thesleff är säkert för många, som för mig, ett okänt namn på konsthimlen och ändå räknas hon till en av Finlands främsta konstnärer.
Självporträtt 1891
Hon föddes i Helsingfors 1869 där hon också skaffade sig sin utbildning på olika konstskolor, och som många andra kvinnliga konstnärer tillbringade hon ett drygt år i Paris men det var Italien som blev hennes andra hemland. Hon går från ett naturalistiskt måleri till ett Kandinskyinpirerat färgexprimenterande och målningarna ger en fin bild av hennes konstnärliga utveckling.  Jag tycker mycket om dem, deras ljus, deras lite meditativa anslag.  Lite androgyn i sin uppenbarelse med sitt korta hår ser hon på mig, äldsta dottern i en musikalisk familj, som aldrig själv skaffade sig en egen men som
till skillnad från många andra kvinnliga konstnärer fick möjlighet att utveckla sin konst och bli erkänd och högt uppskattad inte bara i sitt hemland. 1954 dog hon och då hade hon varit konvalescent i flera år efter en spårvagnsolycka. Utställningen pågår till den 10 april!

"Violinist" 1896

"Vårlandskap" 1915

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar