fredag 8 januari 2016

En dag på IKEA


Är det nu något att blogga om tänker ni kanske! Tja, ibland kan det vara ganska roligt att vandra runt utan stress i alla dessa uppbyggda miljöer från kök till vardagsrum framförallt om man är i ett annat land och omges av ett annat tungomål! Efter en natts ihållande regn och en morgon som inte visar någon ljusning far vi således ner till Toulon ca 45 minuter från vår by. Det finns ett Ikea utanför Marseille också och i slutet av 2016 öppnar man ett i Nice.
Det är otroligt mycket folk när vi kommer. Svårt att få parkeringsplats; kanske har det att göra med att det står "SOLDE" överallt! Visste ni att att det finns 368 Ikeavaruhus fördelade på 44 länder i världen?
Detta gör Ikea till världens största möbel och heminredningsföretag. Imponerande måste man säga! Och allt började 1943 då den 17-årige Invar Kamprad öppnade sitt handelsföretag Ikea. Som ni säkert vet står bokstäverna för Ingvar Kamprad Elmtaryd, Agunnaryd. De sistnämnda namnen syftar på byn,  respektive gården där Ingvar föddes.
I början var det en postorderfirma där han bl.a sålde pennor för ett franskt företag, så Frankrike fanns med från början! (Ikéa, stavades det också!). 1958 öppnades det första varuhuset i Älmhult och1963 det första utländska varuhuset i Oslo och sedan har det bara fortsatt. Det som har skapat dessa enorma framgångar är förstås det unika konceptet med bl.a  "Tag själv-lagret" och att du själv får skruva ihop dina möbler (har säkert orsakat många svordomar, i alla fall här hos oss!!). Dessutom satsar man på unga designer och ändrar också sortimentet kontinuerligt. Några klassiker finns förstås alltid med som Billy-hyllan!
Jag kan inte låta bli att känna mig stolt när jag går omkring här och ser fransmännen titta på "Gurli", "Ordning", "Ektorp", "God morgon", alla varor med svenska namn! I restaurangen frossar fransmännen på svenska köttbullar och en del vågar sig även på inlagd sill! Själva äter vi rimmad lax med pommes och jag tar ett glas vitt vin! På en stor skylt står "Smaklig Måltid!" och lite under inom parentes "Bon Appetit". Jag vet att det finns flera negativa åsikter om Kamprad. Om hans snålhet som arbetsgivare, om hans skatteplaneringar, om hans nazistiska närmanden i ungdomen…men man kan inte komma ifrån att han skapat hundratusentals arbetstillfällen, spridit både kunskap om och intresse för Sverige och genom sitt lågpriskoncept med bibehållen kvalitet och idérikedom gett möjlighet för många, många som inte har så mycket pengar, att skapa ett fint hem.
"Vårt nya klädskåp är klart nu" ropar Christer…och det utan en enda svordom!!


5 kommentarer:

  1. Bra jobbat Christer o bra skrivet Margareta! Hälsar Ulla o Ake

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! är det möjligen paret Söderdahl som är på bloggbesök?
      Väldigt roligt hur som helst!

      Radera
  2. Hej Maggi och tack för en trevlig blogg som jag hittade " av misstag" när jag googlade på lite fakta om Galette des Rois! Jag har en blogg tillsammans med min man som heter Vårt franska kök, om du vill kika in! Men berätta, hur hamnade ni i Provemce? Vi är många som älskar området men har alla olika startpunkter! Hälsningar Boel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Boel! Så roligt att du fann mig! Jag har varit inne på er fina blogg och redan skrivit lite om hur vi hamnade här! En kombination av Frankrikekärlek och att hitta sina rötter! Och ni? Vad är er startpunkt? Vill gärna höra!

      Radera
  3. Hej Margareta! Vi började köra till Frankrike 1994 hela familjen och hyrde då av Gîtes de France. Så har det fortsatt! Första året var vi i Barjols, och mestadels har vi hyrt i Var på olika platser. Både min man och jag har blivit väldigt förtjusta i Frankrike! /Boel

    SvaraRadera