söndag 3 januari 2016

Bonne Année, Bonne Année...

2016 har just börjat på Promenade des Anglais i Nice!

"Bonne Année, Bonne Année" hör man överallt på marknaden. Den första marknaden för året i byn Salernes. Människor kysser varandra på kinderna, ja, egentligen kysser de i luften bredvid, och jag kan ännu inte lära mig vilken sida man ska börja på. En del börjar på vänster sida för att sedan övergå till höger och andra tvärtom. En del kysser tre gånger d.v.s går över till den första sidan en gång till! Sedan pratar man en stund med varandra innan man börjar inhandla sina grönsaker eller sin ost! Det är inte lika mycket stånd som på sommaren och defenitivt mycket mindre folk. Det har klarnat upp efter två dagars regnande och solen letar sig fram mellan skyarna. Det nästan svider i ögonen av det klara ljuset…det som alltid har fascinerat konstnärer, och vi sitter ute och dricker vårt kaffe dock väl påpälsade! Här säljer man nu tryffel (det är tryffeltider) för de hågade och jag köper två buketter av mina älsklingsblommor ranukel. I bageriet skyltar man med Galette des rois, d.v.s de tre vise männens kaka, för nu är det trettondagen och de tre vise männen kommer till Betlehem! Inne i kakan låg förr en bondböna, en fève, men numera ligger en liten porslinsfigur gömd av något slag. Den som får denna figur i sin kakbit får sätta på sig kronan som alltid finns runt kakan!  Dagens kung! (eller drottning!)

Galette des Rois


Dyrbara svampar!


Vinterfärger

2 kommentarer:

  1. Mysigt men svalt ser det ut som! Jag älskar också ranunkel..när jag som ung var aupair i paris hade jag ofta en bukett i mitt lilla rum. med blått herdemotiv ...klockan är fem och jag vaknar en stund...lyssnar på flyktingfrågan på radion med Jan Eliassson..han är så bra...han påpekar att många flyr vidare från flyktingläger därför att deras barn inte fått gå i skola på flera år..mer hjälp till flyktinglägren..av de pengar den rika världen lovat för att hjälpa till i de lägren har endast 50% kommit fram....här hemma är det snö och kallt..rätt skönt faktiskt.Lite vinter för att lugna mitt oroliga klimathjärta. Idag ska Anne och och gå en långpromenad i en förhoppningsvis snöklädd skog efter en gemensam frukost hemma hos mig, imorgon bio-Ovefilmen med Gun-Marie och på onsdag ska Anja, Erica och jag på marockansk cirkus i Alby.Så ska jag peta in Judith en stund hoppas jag.Nu har jag varit där så ofta att jag försöker ligga lågt.En kort stund i alla fall.Läser"Lördag" av Ewans men för segt för mig.Har du ngt lättläst att tipsa mig om? Nu tidningen en stund..sedan sova en stund till..Hälsa Christer och ha det gott!kram ann

    SvaraRadera
  2. För dj-ligt det där med flyktinglägren och att det inte betalas…världen är sjuk på många sätt…Blir så glad att du skriver här min fina vän! Min mejl funkar inte för närvarande men efter lång väntan har jag fått hjälp av en gullig supporter så om några timmar ska allt vara ok igen (den som lever får se säger Christer!!) Om det funkar skickar jag dig en bukett ranunkel från mig! Låter som du har fullt upp med trevliga saker att göra. Här är vinter på provencalskt vis och vi myser vid brasan och under sidentäcket som vi köpte i Kina! Christer har fortfarande ont i sitt öra men skymtar nu lite bättring. Skriver en del…tänker på mamma mycket och livet. Blir nog så när man lever så här lite isolerat. Det är så tyst omkring oss, det är som hela naturen sover… Fick tackmeddelande från Åsa avseende boken! Skriver ett mejl vid tillfälle. Ha det så gott och sköt om dig! Stor Kram även till ditt lilla hjärta från tant Margareta (Stunderna kan aldrig bli för många!!) <3<3<3

    SvaraRadera