söndag 10 januari 2016

Dimman lättar...


Söndagmorgon…dimman lättar över vinåkrarna och olivlunden, en svag strimma av ljust rosa himmel skymtar och kanske kan det bli en solig dag i dag. Det är så otroligt tyst här…det vilar ett stillastående över naturen, ett lugn, som också påverkar oss. Det märks förstås också i byn där butiker och restauranger är stängda och utemöblerna på de caféer som är öppna gapar tomma.  Nu sitter man inne! Jag trängs med brödsugna på det lilla boulongeriet." Bonjourmessieurdames" säger flera när de tränger sig in genom dörren. Det låter mer som "bojomessidame", de talar ju så himla fort, och folk svarar förstås "bonjo". Alla är artiga och nickar mot varandra. Framme vid disken har biträdet hamnat i samspråk med en äldre dam. De pratar och skrattar men ingen i kön verkar ta illa upp; för någon kan ju detta vara dagens möjlighet att tala med en människa… tänker jag.
Jag går upp mot det fina le Maire torget men givetvis är mitt favoritställe stängt. Öppnar först i mars!
Men min hårfrisörska har öppet. Det extravaganta juldekorationerna hänger kvar och jag påminner mig att jag ska beställa tid innan vi åker hem.
Nu förbereder vi oss för dagens utflykt. Marknaden i Salernes!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar