söndag 29 november 2015

I väntan på julen...


Vi står och väntar på tomten. Det är jag, lilla E och Elsa Dolly som ska hälsa på tomten och flickorna har skrivit sina önskelistor. Tomten är och äter gröt står det på en lapp och vi väntar och väntar…tillsammans förstås med andra barn som svettas i täckjackor och mössor…men nu kommer han med sitt långa lockiga skägg och sin stora mage. Han tar sig god tid med alla barn. Tittar på önskelistorna och klappar på huvudet. Elsa Dolly o lilla E pratar på och berättar sedan för mig att på julafton ska han komma genom skorstenen! Undrar hur det ska gå med den magen!! Sedan tittar vi på jättegranen i taket och så vill de se julskyltningen än en gång. Roligast är "bubbelgumsbubblorna" och klapprande munnen med "tuggummi". Vi är på NK i Stockholm och varuhuset firar 100 år så varje fönster har ett decenniumtema. Jag gillar bäst 50-60-talet med sin bulliga TV och pappersjulbonaden på väggen!
Det var på den tiden då alla såg på samma program…så enkelt det var!
Sedan blir det pepparkaka med glasyr och buss till Slussen! Så roligt allt blir med två små charmtroll som tycker allt är så fint med alla glittriga granar och ljusdekorationer.
I morse tände vi första ljuset i Adventsstaken medan regnet smattrade mot rutan…i år sjunger inte kören i kyrkan men jag ska i alla fall vara med och sjunga Otto Olssons "Advent" med Enskedes skönsjungande vokalensemble. I drygt 20 år har jag sjungit den på första Advent och den har blivit ett måste för mig!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar