söndag 30 november 2014

Advent, mitt första ljus jag tänt….


Det är första Advent idag…är det fler än jag som tycker att det inte var så länge sedan sist… Nu brinner åter det första ljuset och vi sjöng Otto Olssons "Advent" som postludium i kyrkan. Jag har satt upp mina stjärnor i fönstret och köpt en riktigt fin amaryllis som lär ge minst 7 blommor! Många knoppar är det i alla fall och i morgon ska jag komplettera med hyacinter och sätta tazettlökar. Jag tycker om julen! Börjar plocka fram mina julskivor och småplanerar lite om sillinläggning och peppisbak! Har köpt ett roligt spel "Kakjakten, spelet för dig med baktankar" skapat av Johanna Westman, ni vet hon som lagar mat i TV ibland. Spelade det med lilla E och eftersom jag vann blev det min kaka som skulle bakas!
Spelet består av fyra "plåtar" i olika färger och det gäller att samla ihop de ingredienser som ingår i just din kakplåt! Roligt! och som sagt vann jag och eftersom jag hade alla ingredienserna hemma bakade vi "Hallonvulkaner". Receptet har tydliga bilder så lilla E talade om exakt vad jag skulle plocka fram och sedan rörde och rullade vi! I de små kakorna gjorde lilla E små gropar som hon sedan fyllde med hallonsylt och vips in i ugnen! Hon dukade fint med koppar och fat och ljus och sedan drack vi saft och kaffe med farfar och lät oss väl smaka. Kan man ha ett bättre Adventsfika!

Bra julklappstips!

1 kommentar:

  1. Bäste anonym, Av någon anledning försvann din kommentar och jag vet inte om det är texten till Otto Olssons Advent du saknar eller om det är Adventsdikten för de fyra ljusen. Skriv igen!

    SvaraRadera