måndag 8 september 2014

Vila för kropp och själ...


Så är allt plötsligt så tyst…Inga gurglande skratt eller trippande fötter utan allt får stå på sin plats och kaffet får drickas i lugn och ro. Mina älskade har rest tillbaka till Tromsö igen….


 Den underbara sensommarveckan verkar gå mot sitt slut och i morse hängde höstdimman över trädgården. Det har klarnat upp lite nu och när jag tittar på träden i parken börjar björkarna gulna och löven faller i fuktiga drivor. Lite melankolisk känner jag mig nog…förkylningen är bättre men hostan håller i sig…hoppas bara den är inte är släkt med den där långlivade jag hade i våras…Dottern och jag fick en dag tillsammans på Hasseludden, Yasuragin! En hel dag för oss själva med varma bad ute och inne och svalkande dopp i den stora poolen. De flesta av er har säkert varit där och vet hur vilsam inredningen är både för kropp och själ. Minns vår fantastiska Japanresa, nu för exakt ett år sedan, då vi bodde japanskt på en ryoka och badade i deras varma källa. Den kom direkt ur jorden och var mycket mineralrik. Hela badceremonin är en viktig del av den japanska kulturen och jag tycker man verkligen lyckats ta till vara detta på Hasseludden. Lite dyrt kanhända men en jättegod lunch ingår och massor av frukt och te.

2 kommentarer:

  1. Härligt med Hasseludden. Jag var på ett hammam på Lidingö för några år sedan, det var också mycket speciellt. Vet dock inte om det finns kvar

    SvaraRadera
  2. Det finns kvar men är stängt för renovering till januari 2015! Jag var också där för några år sedan. Speciellt som du säger! Minns tvagningen på den stora marmorplattan där man låg helt naken och tvålades in i skum av en manlig "badare". Inte helt avspänt…God var dock den turkiska buffén som vi serverades i det ombonade rummet fyllt av kuddar och mattor!

    SvaraRadera