tisdag 16 september 2014

Vackert för både öga och öra...


Visst har jag berättat om vår gode vän fiolbyggaren? Tysk av börden men bosatt i Frankrike sedan 50 år och under 10 års tid en god granne till oss i vår franska by. Under sitt yrkesverksamma liv spelade han kontrabas i olika franska orkestrar och turnerade i hela världen. Numera bor han i en liten by i Bretagne och fortsätter med det som han alltid gjort, bygga fioler! Nästan varje år besöker han oss i vår by, upprättar sin lilla verkstad i vårt trädgårdsskjul och där sitter han tidigt på morgnarna med sin batteriradio och sin kaffekopp och arbetar med dessa små fantastiska verktyg som man knappt kan se i hans stora hand, och som han hanterar med sådan skicklighet. Och nu har han byggt en viola (altfiol) till min kära svärdotter L som är helt magnifik! Väl emballerad anlände den i en vacker fiollåda och när min svärdotter började spela på den fick jag tårar i ögonen. En varm mjuk ton svävade ut i rummet… Min  svärdotter har spelat fiol tidigare och nu har hon längtat efter att börja spela igen men då på en viola och vem kunde vara mer lämpad att bygga en åt henne om inte vår käre vän! Kanske kan vi nu också så småningom spela tillsammans!  Jag på piano (givetvis något enklare stycke!)  och L på sin vackra viola!
Här byggs en liten barnfiol

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar