tisdag 9 september 2014

En egen dag...


Jag som är pensionär har väl alltid tid med egna dagar tänker ni kanhända…men så har inte varit fallet på ett tag.  Dagarna fylls av än det ena, än det andra, oftast av trevliga saker då också ofta tillsammans med andra. Men idag vaknade jag mol allena, (Christer är bortrest) och eftersom jag hade min 5:2 dag i går (ja,jag har inte berättat om det…) såg jag fram emot den "Ladies breakfast" som jag var inbjuden till på ett hotell i stan. Några riksdagsledamöter var inbjudna för att tala om valet men innan fick vi ta del av en härlig hotellfrukost. Jag älskar hotellfrukostar! Att gå omkring och plocka tallriken full med goda pålägg, gott bröd, ägg och bacon, vackert upplagda fruktskivor…och så en stor kopp kaffe med varm mjölk! Sedan slå sig ned bland idel kvinnor och lyssna till två unga kvinnliga engagerade politiker (så unga…) som brinner för vad de vill kämpa för och sedan lyssna till den diskussion som sedan följde. Själv sade jag ingenting förrän efteråt då vi stannade kvar några stycken och hade en animerad diskussion om vilka utmaningar Sverige står inför och hur de bäst ska lösas! Som vanligt finns inga givna svar men det är så roligt att diskutera och stångas mot åsikter som man själv kanske inte delar i alla lägen. Men vad gör det? Att vara öppen, lyssnande är en förutsättning för en dialog som kanske kan mynna ut i ökad förståelse och ödmjukhet inför komplexiteten i att bygga ett gott samhälle.
Efteråt slank jag in i Klara kyrka, lyssnade lite på gudstjänsten där och strosade sedan ner till Åhléns, som fyller 50 år idag! Här gick jag runt hela damavdelningen och hittade en tuff kjol som hade hyfsat pris (10% på allt denna dag) och sedan fortsatte jag till HM där jag hittade två spetsblusar som jag absolut behövde!! Lämnade tillbaka en bok på biblioteket i kulturhuset, lånade den senaste av Hanne Örstavik "Hyenorna" (en bra norsk författarinna), köpte pocketen "Gone Girl" på pocketshop som min bloggvän Eva rekommenderat och avslutade min egna dag på nyöppnade  "Café å  lait " med en ouiche lorraine! Satt där i solen, som hela dagen lyst varm och njöt av att umgås med mig själv! Riktigt trevligt sällskap faktiskt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar