torsdag 25 september 2014

34 år tillsammans!


I dag firar vi 34 år av gemensamt liv! Bröllopsdag…det verkar som det alltid regnar denna dag men vi bryr oss inte, vi har gott om paraplyer sedan min bokhandelstid!! Egentligen är det vår 5:2 dag men vi är inte rigida utan unnar oss goda morgoncroissanter från Picard (ni har väl testat denna härliga frysaffär?) och så beställer vi lunchbord på Berns Bistro i Berzelii park ("som en liten fransk kvarterskrog i Paris"). Här äter vi en god lunch och tittar ut i parken där träden fortfarande mest är gröna och blommorna prunkar runt statyn av Jöns Jacob Berzelius, den förste svenske vetenskapsman som fått en staty rest över sig.  Pilträden hänger skyddande över karparna som har har lagt sig tätt tillsammans i dammen och att det är höst märks mest på att bistrons utemöbler är ihopställda. Efteråt går vi upp mot kulturhuset för nu ska vi fortsätta vår "franska" dag och gå på bio och se den dokumentära filmen "Franska för nybörjare"! Under en och en halv timme följer vi denna franska förberedelseklass i Paris med alla  sina elever från olika länder; får ta del av deras svårigheter, deras längtan, drömmar, deras kamp med ett språk som inte är lätt att ta till sig…Vi möter föräldrar, ensamstående som jobbar dag som natt, föräldrar som väntar på uppehållstillstånd…skratt och tårar blandas och denna underbara lärare som finns där uppmuntrande,  en trygghet med sitt kunnande och med sin förståelse. Jag själv skrattar och gråter och för en gång skull förstår jag vad man säger utan att hela tiden behöva titta på undertexten! Denna film borde många se….den gör mig hoppfull och ännu mer övertygad om att det viktigaste när man kommer till ett nytt land det är att lära sig språket.
En fin bröllopsdag som jag avslutar med att gå till kören och sjunga! Inte franskt men väl på latin, franskans urmoder!

"Franska för nybörjare"

2 kommentarer:

  1. Grattis! Vilken perfekt bröllopsdag. Filmen måste jag bara se - och jag älskar Picardcroissanter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har prövat en hel del nu från Picard! Bl.a deras små aptitretare! De går åt som smör i solsken till drinken! Finns i olika varianter!

      Radera