torsdag 19 september 2013

I dag är det feel-good film som gäller!


Jag skäms nästan för att skriva detta...men idag har jag gått omkring i min sköna morgonrock halva dagen! Jag har känt mig trött och seg så jag kokade helt enkelt en kopp te och la mig på soffan och tittade på en av mina feel-good filmer nämligen "Sjöfartsnytt" med Kevin Spacey. Han är absolut en av mina favoritskådespelare. Just med "Sjöfartsnytt" har jag ett speciellt bokhandelsminne! Jag höll just på att planera böcker till min bokcirkel då en av mina kunder kom in. Du måste ta med "Sjöfartsnytt" av Annie Proulx  sa hon,  den är så bra! Nu gjorde jag inte det...har för mig att jag tyckte titeln var tråkig. Nåväl ett antal år senare hittade jag filmen på biblioteket och lånade den. Sedan var jag fast! Blev förstås nyfiken på boken, läste den och min kund hade rätt. En bok full av livshopp, magi, kärlek,  där av livet tilltufsade människor lever i en liten fiskeby på Newfoundland med havet ständigt närvarande. Jag köpte förstås Dvdn men även om jag tycker att boken är bättre (som oftast böcker är) så tycker jag regissören Lasse Hallström gjort en mycket sevärd och finstämd film som snarare kompletterar och berikar min upplevelse än förminskar den.

1 kommentar: